Empreses

Productes de la Terra factura un 25% més amb l'independentisme

És la principal marca de marxandatge cultural català, amb un catàleg de 4.000 articles

Hem crescut, també com a empresa, amb un independentisme sense complexos

No totes les empreses temen un daltabaix, justificat o no, a causa del nou rumb polític que porta el país. Ben al contrari, a Productes de la Terra, la principal empresa de comerç electrònic de marxandatge relacionat amb la cultura catalana, les vendes se li han disparat. Enguany, sols la venda de banderes estelades s'ha més que duplicat, depassant les 10.000 unitats i acabant les existències els dies previs a l'Onze de Setembre. L'any passat, les vendes de la marca van ser de 205.000 euros, i per enguany, calculen que s'incrementaran un 25%.

Aquest augment també respon a una curosa trajectòria empresarial que arrenca el 2003. Just un any abans, tres emprenedors van fundar Avellana Digital, dedicada al disseny web, aplicacions i altres serveis d'internet. Productes n'és la marca dedicada al comerç electrònic. “Vam veure un buit al mercat. Aleshores, només podies comprar samarretes, CD d'alguns grups, estelades o altres productes de marxandatge anant a concerts. Fora de Barcelona era molt complicat”, explica un dels socis fundadors, Miquel Saperas.

Situat a la trentena, Saperas pertany a una generació que “hem crescut, també com a empresa, amb un independentisme sense complexos”. I aquest consumidor, aprecia productes com la samarreta amb l'eslògan Daltònics per la independència sobre tres estelades amb els colors canviats. “Som irònics, forma part de la nostra cultura...” Un dels pilars de Productes de la Terra és, precisament, l'amplitud del catàleg, que abasta 4.000 referències: articles tèxtils, música, llibres, jocs, joieria, peces d'art, calçat, complements de vestir, entrades per a concerts, etcètera. Alguns dels articles, com les samarretes -en tenen 500 de diferents-, són de disseny propi. “Podríem tenir menys catàleg i abaratiríem els costos, però nosaltres preferim fer-les sota comanda. Així, reduïm estocs i ens ajustem a les demandes dels clients i de l'actualitat.” Tenen un sistema de producció i distribució que els permet ser autosuficients i fer arribar al client en un màxim de 48 hores la seva compra.

tAMBÉ A botigues.

A banda del comerç electrònic, l'empresa s'ha fixat com a objectiu potenciar la venda a punts físics de compra. Ara ja són en alguns botigues, fins i tot de fora de Catalunya. “A mitjà termini, l'ideal seria tenir botiga pròpia a totes les capitals dels Països Catalans, però de moment estem fent acords perquè altres siguin distribuïdors dels nostres productes.” Enguany, tindran presència a Lleida, que també serà punt de recollida de les comandes d'internet.

Amb un ull sempre posat en l'actualitat política, social i cultural, la capacitat de reacció empresarial és una de les claus de l'èxit de Productes i, també, d'Avellana Digital. Enguany, pocs dies després que l'entrenador del Real Madrid posés un dit a l'ull a Tito Vilanova, van desenvolupar un senzill joc per a telèfon mòbil que va tenir un èxit immediat i els va reportar notorietat mediàtica. Saperas remarca que les xarxes socials són “fenomenals” per difondre i amplificar la posterior venda de productes al web. La seva pàgina de Facebook té 21.000 fans. Però no es limiten a promocionar-hi els productes ja acabats, sinó que la usen com a banc de proves per als nous. “Ens condiciona i hem abandonat dissenys quan la resposta ha estat més negativa que positiva... Però sempre ens enriqueix i, de vegades, també ens sorprèn”, explica Saperas. Per exemple, recentment van testar-hi una samarreta de disseny hooligan i amb un atrevit eslògan: Orgull xarnego. Fidel als meus orígens, compromès amb el meu país. El resultat els va decidir a comercialitzar-la: 109 comparticions i 300 “m'agrada”.

Productes de la Terra també comercialitza marxandatge d'una vintena d'associacions, grups musicals, mitjans de comunicació digitals i editorials. Entre altres, de Plataforma per la Llengua, Vilaweb, Propaganda pel Fet, Brams i Obrint Pas. “Musicalment, ens agrada promocionar figures emergents, amb les quals compartim afinitats ideològiques i culturals, com Pau Alabajos.” Paral·lelament a guanyar diners, “hem volgut aportar el nostre granet de sorra a la normalització cultural: que algú pugui lluir una samarreta dient No em toquis els pebrots en català, enlloc d'en anglès o espanyol”. Saperas considera que aquest activisme és una de les claus de l'èxit. “A diferència d'altres, que sols hi veuen una oportunitat de negoci, nosaltres ens ho creiem. Hem creat i popularitzat una iconografia que expressa una manera de viure amb normalitat la identitat nacional.” Sigui en un pitet o un rellotge que marca els mitjos quarts.

Avellana Digital, la propietària de Productes de la Terra, té una àmplia cartera de serveis relacionats amb internet. Disseny i consultoria web, allotjament i dominis, màrqueting i comerç electrònic i, també, il·lustració i impressió.
Facturació
375.000€
Treballadors
12
Any de fundació
2002

“Tens una idea? Parlem-ne!”

De bones idees de negoci l'infern n'està empedrat. Sovint, el primer problema és que algú estigui disposat a escoltar-la i, sobretot, a invertir-hi perquè esdevingui realitat. Avellana Digital manté la iniciativa http://incubadora.avellanadigital.com. És la porta des d'on “sumar sinergies” amb futurs socis. “Ells aporten la idea i el coneixement del sector. Nosaltres, n'estudiem la viabilitat i, si és el cas, la inversió en serveis, tecnologia i comercialització per desenvolupar-la”, explica Saperas.

El primer projecte de comerç electrònic fill de la incubadora és www.renovablestore.com, on Avellana Digital és soci amb un enginyer. Hi venen instal·lacions i aparells que funcionen amb energies renovables. De bicicletes elèctriques a kits d'energia solar tèrmica que es pot instal·lar un mateix i aerogeneradors de poca potència. “És un camp que pot créixer, i amb el qual compartim filosofia.” Avellana vol guanyar volum a partir d'endegar més negocis propis. Així, està a punt de veure la llum el web Caravanio, que posarà en contacte gent interessada a deixar un terreny per aparcar caravanistes i aquest sector de viatgers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Productes de la Terra factura un 25% més amb l'independentisme

Publicat a