En Teo es fa un lífting
En Teo celebra 35 anys. Ho fa sense haver perdut la seva espessa mata arrissada de cabell panotxa i sense sentir la necessitat de vestir cap altra cosa diferent de la versàtil granota de color taronja que tant bé l'identifica. L'única concessió a la moda ha estat canviar les sanefes blau marí de la samarreta per unes estilitzades ratlles horitzontals. Més de sis milions d'exemplars de llibres venuts i traduccions a 15 idiomes són un aval suficient perquè el popular personatge de literatura infantil es pugui sentir per damunt de modes i tendències. No obstant això, a en Teo no se li escapa que la vida és un constant renovar-se o morir.
Els dibuixos que des de l'any 1977 ha pintat Violeta Denou (el pseudònim usat per firmar les històries traçades per Carlota Goyta, Asun Esteban i Anna Vidal, aquesta última ja definitivament separada de les històries d'en Teo) donant vida al nen pèl roig, han perdut cert atractiu pel públic infantil del segle XXI i és per això que, coincidint amb el trenta-cinquè aniversari, s'ha considerat interessant buscar-hi un nou disseny per continuar conservant el ganxo.
Lupita Books és l'editorial catalana que -sota la supervisió i aprovació de les autores de la il·lustració original- s'ha encarregat de fer el motlle del Teo rejovenit.
EN TEO GUANYA COS.
Convençut que el tradicional dibuix a llapis perd la batalla amb les formes més vives i creïbles que permeten fer els dibuixos sortits del disseny informàtic, Beascoa va fer el pas d'apropar-se a les mares del Teo per “convèncer-les de fer una actualització que apropi el Teo al públic, que arribi a les criatures d'ara. Des del seu naixement, el 1977, pares i educadors han trobat en el Teo un vehicle perfecte per explicar tot allò que ens envolta en la vida quotidiana. Sense els artificis fantàstics d'altres personatges, els nens i nenes descobreixen amb en Teo la realitat a través de l'observació”.
Beascoa és del parer que les històries del famós pèl-roig van bàsicament adreçades a mainada de 3 a 6 anys i que “els nens que van aprendre a llegir amb els llibres d'en Teo ara són pares de criatures d'aquesta franja d'edat. S'ha produït una mena de bucle”.
Timun Mas (del grup Planeta) s'encarrega d'editar aquest mes quatre aventures noves del Teo modernitzat en el suport de llibre convencional i, per la seva part, a Lupita Books busquen explotar el personatge a través d'aplicacions informàtiques per a telèfons mòbils i tauletes informàtiques. Però la mainada menuda té accés a aquests dispositius? “Sens dubte que sí”, sentencia Beascoa. “No pretenem que els pares comprin aquesta mena de dispositius als nens però sí que pretenem que puguin estar tranquils mentre els nens hi juguen”.
A Lupita Books descarten fer un simple trasllat del llibre de paper al suport digital (“això seria un e-book”) sinó que desenvolupa aplicacions que combinen l'entreteniment amb un vessant més didàctic: “per exemple, que el nen aprengui a resseguir lletres amb el dit sobre la pantalla o que identifiqui diferents menjars o tipus d'animals.” Així mateix, Lupita Books fa madurar la idea de portar en Teo a la pantalla (només hi ha un precedent i va ser de resultats bastants pèssims) i és per això que busca socis per convertir-lo en protagonista d'una sèrie de televisió. La idea encara és molt verda perquè es necessita fer una inversió costosa: “ens cal un coproductor. TV3 seria una opció interessant i Televisió Espanyola també, perquè a en Teo, nosaltres el veiem molt català però al mercat espanyol també és molt potent. Es pensen que és francès.”