Empreses

Lligats Metàl·lics idea una aplicació web per crear plaques de cava

És una de les quatre empreses del món que fa morrions i plaques. iPlack vol esdevenir una xarxa social dirigida al sector

L'empresa s'ha anat reconvertint per adaptar-se a les necessitats del mercat
Destina el 30% de la producció a Catalunya i gairebé el 60% a l'Estat francès

La innovació i l'esperit de superació són dos dels motors que han impulsat el negoci familiar Lligats Metàl·lics des dels seus inicis. L'empresa, situada a Sant Sadurní d'Anoia, va començar dedicant-se a la fabricació de maquinària per al cava, però no ha dubtat a sotmetre's a processos de reconversió per adaptar-se en cada moment a les necessitats del mercat. Des de fa quinze anys, Lligats Metàl·lics s'ha especialitzat en la fabricació de morrions i plaques per a ampolles de cava, una activitat a la qual s'hi dediquen bàsicament quatre empreses en tot el món. La seva última aportació al sector és una aplicació web gratuïta batejada amb el nom d'iPlack i pensada fonamentalment perquè els particulars puguin dissenyar les seves pròpies plaques de cava. Si es decideixen a comprar-les, Lligats Metàl·lics rebrà la comanda, les imprimirà i les enviarà al client juntament amb els morrions. La idea, però, és que iPlack es converteixi en una xarxa social dirigida al món del cava, on els col·leccionistes tinguin també el seu espai.

Lligats Metàl·lics té més de cent anys d'història i va ser fundada per Francesc Sàbat, avi dels actuals gerents del negoci, els germans Manuel i Jordi Sàbat. El primer albarà que la família conserva és del 1905 i per això la data de fundació de l'empresa s'ha fixat en aquest any. “L'avi era un ferrer de poble especialitzat en el món del cava”, expliquen els germans Sàbat. Va ser el pare dels actuals gerents, Manuel Sàbat, qui es va centrar en el sector de la maquinària i va comprar els primers sistemes de disseny manuals. Ja al 1996, Lligats Metàl·lics va apostar pels morrions, un cop els Sàbat havien dissenyat i construït una màquina per fabricar-los. “El sector de la maquinària per al cava estava en un moment d'aturada i vam fer un procés de reestructuració per fer la transició a la fabricació de morrions”, recorden els gerents. A partir d'aquí, va arribar la impressió de plaques. “Nosaltres, com les altres empreses de disseny de maquinària que hi havia a l'Estat, vam desaparèixer, però la diferència és que ens vam reconvertir; sempre hem sigut molt innovadors i tot el que anàvem guanyant ho reinvertíem en l'empresa per millorar i ser capdavanters en tot”, afirmen els Sàbat.

Lligats Metàl·lics, de fet, va ser la primera empresa a desenvolupar un sistema per imprimir petites quantitats de plaques i, actualment, fabrica tirades d'entre 500 i 100.000 unitats. Utilitza la tampografia, una tècnica que li permet obtenir una bona qualitat de la imatge. “Tenim un sistema de disseny propi, millorat per nosaltres mateixos, i de moment ningú no ha aconseguit igualar la qualitat que obtenim”, asseguren els Sàbat. L'empresa fa uns 1.000 dissenys diferents cada any i, fins ara, n'ha fet realitat més de 20.000.

CREIXEMENT CONSTANT.

Lligats Metàl·lics –que comercialitza amb la marca Sàbat– fabrica 160 milions de morrions a l'any i ha anat creixent a bon ritme des que va entrar en aquest mercat, malgrat la crisi. “Produïm el 100% del que venem i no venem més perquè no podem produir més; ens hem posat mans a l'obra per poder créixer, ja que els clients ens ho demanen”, diuen els gerents. La clau de l'èxit, afirmen, és que “es cuida molt l'atenció al client i s'intenta ajudar-lo a solucionar els problemes que pugui tenir amb el producte o la maquinària”. L'empresa, de fet, ha conservat el departament d'enginyeria de maquinària, un equip que es dedica a millorar els processos i a donar resposta a les demandes dels clients.

En aquests moments, el principal mercat de Lligats Metàl·lics és el del cava, tot i que la idea és treballar el de la sidra quan sigui possible ampliar la producció. Més a llarg termini, l'empresa també es planteja treballar amb petits productors de cervesa que comencin a utilitzar el morrió en les ampolles. El negoci destina un 30% de la producció a Catalunya i exporta la resta (excepte una mínima part que va al País Valencià). Lligats Metàl·lics es va obrir a l'exterior fa nou anys i va començar per l'Estat francès, on destina gairebé el 60% de la producció. També està consolidada a Rússia i Sud-àfrica i té presència a Xile, Argentina i Brasil. D'altra banda, ara està fent contactes per trobar un distribuïdor a Austràlia i als Estats Units. Amb vista al futur, l'empresa es planteja establir centres de producció a l'estranger, però també diversificar-se, per evitar ser un negoci monoproducte.

XARXA SOCIAL.

Un altre objectiu que s'ha fixat Lligats Metàl·lics és desenvolupar iPlack, que ha vist la llum amb el suport de la consultoria jvmconsultor.com i de l'empresa de serveis informàtics Artecsoft. El sistema permet a l'usuari fer comandes de 60 unitats i, a partir d'aquí, de múltiples de 120 unitats, fins arribar a 600. L'aplicació ha estat funcionant en període de proves des d'octubre i estarà disponible a partir de divendres que ve. Es pretén que esdevingui una xarxa social i que els usuaris, a banda de crear les seves plaques, puguin començar fent grups d'amics i publicant els seus dissenys.

Tot i que Lligats Metàl·lics també podrà dissenyar a través d'iPlack, la idea és que acabin sent empreses diferents. Si l'aplicació és ben rebuda pels usuaris, en el futur també estarà disponible per a les plataformes tàctils d'Apple i Android, i es desenvoluparà una part professional, de pagament. iPlack estarà operativa primer en català i després en castellà i francès, tot i que la intenció és ampliar encara més el seu radi d'acció.

L'originalitat és un valor que s'ha transmès de generació en generació a la família Sàbat i iPlack (www.iplack.com) ho demostra. La idea és que agrupi des de dissenyadors de plaques (que hi podran desenvolupar el seu negoci) fins a botigues relacionades amb el món del cava, elaboradors i restauradors. A més, els col·leccionistes podran intercanviar plaques a través de la xarxa social i iPlack oferirà un catàleg de les que ja hi ha al mercat.
Facturació
4 M€
Treballadors
24
Any de fundació
1905


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Lligats Metàl·lics idea una aplicació web per crear plaques de cava

Publicat a