s
Uró Joiers ven orfebreria pròpia a seixanta joieries
L'empresa, que fins fa poc només fabricava per a ella, també està obrint mercat a Alemanya, Mèxic i Rússia
Ara també fan col·leccions més barates, tant amb llautó natural com amb aram
Recorden bé la data. Va ser l'1 de març de 2010. Aquell dia, Uró Joiers de Manresa va sortir per primer cop a vendre la seva orfebreria a altres joieries de Catalunya. La família Uró va arribar a Sitges amb unes maletes plenes de gènere i, després de visitar uns quants establiments, al final de la jornada va tornar cap a casa amb la primera comanda aconseguida: a Calafell. Avui Uró Joiers té una cartera de clients d'unes seixanta joieries, la majoria de les quals a Catalunya, a més a més d'una a Gandia, una a Mallorca i dues al País Basc.
“Fins llavors només havíem fabricat per encàrrec i per a nosaltres, peces úniques i originals, però després del Nadal de 2009, quan vam vendre molta peça nostra, ens vam animar a fer motlles i peces seriades”, explica Neus Uró, directora comercial d'Uró Joiers. De moment, la comercialització de les joies Uró –inconfusibles pel seu disseny– se la continuen fent ells mateixos. “La selecció de joieries és espontània. Anem a una ciutat i escollim les que pensem que lliguen més amb el nostre estil de joia.” La venda directa, segons Uró, també s'explica per una altra raó: “Són peces que ens estimem molt, les vivim des que les fonem fins que les polim, i venent-les nosaltres mateixos podem oferir al nostre joier i al client final múltiples adaptacions d'una mateixa peça.” A més a més, i tenint en compte que ara es ven menys gènere i que les joieries no fan tantes comandes per no acumular estoc, si al cap d'un any una peça no té sortida, Uró Joiers els la canvia per una altra.
PROVAR SORT a l'estranger
Un altre mercat potencial que estan obrint és Mèxic. Un parent d'un familiar seu s'ha ofert a fer-los de distribuïdor allà. “A Mèxic hi ha molta plata, però barata, treballada amb planxes molt primes. Aquesta plata gruixuda per a ells és un símbol de distinció, es dirigeix a un altre públic”, explica la directora comercial d'Uró Joiers.
Finalment, el tercer país on l'empresa estarà present és Rússia. A una clienta seva que té una cadena de bijuteries de qualitat allà, li va agradar molt el seu producte, però el preu li semblava excessiu. “El nostre treball és molt artesanal i el gruix de la plata que fem és el que és, no podem comprometre'ns a fer col·leccions amb plata més prima, perquè ja no seria l'estil Uró.” La proposta de la joieria manresana va ser canviar la plata pel llautó.
Uró Joiers sempre treballa amb or, amb plata i amb plata i or combinat. “Ara, a més a més, per adaptar-nos als temps actuals, també fem col·leccions més barates i ho combinem amb llautó natural (res de banys) o aram, sempre que la base sigui de joieria.”
Com que l'or s'ha encarit molt –“tot i que el seu preu sempre està alt i a partir d'aquí va fent pujades i baixades”– Uró Joiers en l'actualitat està treballant més amb plata, la qual també ha notat un increment de preu. L'empresa compra l'or a cases oficials, però no a particulars. “Ja hi ha llocs que s'hi dediquen, nosaltres només reestructurem peces de clients”, diuen.
Facturació
0,3 M€
Treballadors
5
Any de fundació
1953
“Els marges, més petits”
Aquest 2012 Uró Joiers ha tret deu col·leccions noves. Les peces de disseny propi representen el 80% del gènere que tenen al seu establiment: “Tot i que també tenim peces d'altres cases i joies més convencionals, com una medalla o una cadena, cada vegada apostem més pel gènere nostre”, diu Neus Uró. Actualment facturen uns 300.000 euros anuals, una xifra que en els últims anys, degut a la crisi, ha quedat estancada. “La feina és la mateixa però els marges, més petits.”