El Grup Girbau recupera els 100 milions de facturació del 2006
El pitjor exercici de la companyia, dedicada a la bugaderia industrial, va ser el 2009, quan el volum de negoci va baixar un 40%.
A Pere Girbau, director general del Grup Girbau, molta gent li ha demanat per què no treu al mercat una màquina domèstica que planxi la roba. Ell riu i diu que mai no se sap, però ara per ara ni s'ho planteja. El seu sector no és la bugaderia domèstica sinó la industrial. El Grup Girbau, amb seu a Vic, ha aconseguit el seu lideratge mundial fabricant béns d'equip (rentadores, assecadores, planxadores i grans instal·lacions com trens de rentat) i no béns de consum. I és així com aquest 2013, d'acord amb uns pressupostos sempre realistes que no preveuen mai increments de facturació superiors al 5%, preveu assolir els 100 milions d'euros. És a dir, retornar a les vendes del 2006 i 2008 (el 2007 va ser extraordinari).
El pitjor any de tots per al Grup Girbau va ser el 2009. “A finals del 2007 vam començar a veure la crisi però teníem comandes per servir. El 2008 encara vam tirar amb una certa inèrcia i el 2009 va ser quan realment ho vam passar malament”, explica Pere Girbau. En aquesta companyia, amb clients que van des d'hotels fins a hospitals passant per bugaderies d'autoservei i bugaderies comunitàries, de seguida van notar els primers efectes de l'aturada de la construcció i de l'accés al finançament. Tot i així, a Girbau no li agrada parlar de crisi sinó més aviat de transformació. “En dos anys, 2008-2009, vam baixar un 40% que hem salvat gràcies a la transformació de l'empresa que hem fet tocant quatre palanques”: reduir despesa, incorporar valor afegit, expandir mercats i invertir en producte.
produir i vendre.
Els clients del Grup Girbau es distribueixen per tot el planeta. “Venem a 80 països, dels quals per a nosaltres una desena són significatius pel que fa a volum de vendes.” Coincidint amb els principals mercats de la companyia, el Grup Girbau, que exporta prop del 80%, ha obert 13 filials comercials a tot el món. Tot i que no hi ha previsió d'augmentar les exportacions, tot dependrà de com evolucionin els mercats. “Costa una mica imaginar que a Espanya, on tenim una història i una implementació, venguem menys del 15% de la nostra facturació”, diu el director general, qui reconeix que molta part de la seva internacionalització (iniciada el 1989) ha sigut conseqüència de la internacionalització dels seus clients. Recentment el Grup Girbau ha creat una filial a Itàlia i a finals de l'any passat en va obrir una a Portugal. Àsia i Amèrica del Sud, segons el directiu de Girbau, són zones on la companyia encara ha de créixer més. Amb tot, el creixement de l'empresa, basat en l'eficàcia i la productivitat, es preveu “moderat i contingut”.
LA CLAU PER CRÉIXER
Les línies mestres en què treballa aquest departament són la innovació, la fiabilitat i el cost dels productes. Però si hi ha un aspecte per desenvolupar, segons Girbau, és el tecnològic. És a dir, dotar les màquines de noves prestacions i d'un major estalvi energètic (com una assecadora que han patentat) i estudiar noves formes de control remot. Des de fa 25 anys el Grup Girbau treballa amb la UPC, on hi ha la càtedra Girbau, per desenvolupar nous projectes.
Els cinquens en una llista de deu
El sector al qual pertany el Grup Girbau és petit però molt competitiu. “Hi ha deu fabricants a escala internacional que més o menys ens anem trobant a tot arreu. Nosaltres, per l'extensa gamma de producte i el control que fem sobre tot el procés, tenim prestigi i estem en una posició de lideratge, al cinquè lloc”, diu Pere Girbau. Quan es tracta de grans instal·lacions de bugaderia industrial, les dues empreses líders són alemanyes, mentre que pel que fa a la maquinària més petita, les dues companyies més fortes són una americana i una sueca. “Aquestes quatre primeres empreses tenen una magnitud que dobla o triplica la nostra i la de les altres cinc companyies és bastant semblant a la del Grup Girbau”. A l'Estat espanyol, el francès i a Itàlia, la bugaderia industrial ha patit un procés de centralització.
El Grup Girbau recupera els 100 milions de facturació del 2006