Les botigues de mòbils s'estan refent
Recuperen quota de mercat després que les telefòniques han abandonat la política de regalar terminals per atraure clients
Les botigues especialitzades en tecnologia (The Phone House, Media Markt, Fnac, Apple Store, botigues d'electrodomèstics, Redcoon, etc...) són les més beneficiades per la fi, fa un any, de la política de les telefòniques de regalar mòbils per captar clients Segons l'últim informe sobre hàbits de compra, possessió, despesa i ús de telefonia mòbil a Espanya realitzat per la consultora Kantar Worldpanel, els establiments especialitzats han més que duplicat en un any el seu pes en el mercat de telefonia mòbil i ja concentren una quarta part de les compres fetes a l'abril. Els hipermercats i els grans magatzems també han vist incrementat el seu pes, que ja representa el 6% de les compres.
En opinió d'Hugo Llíria, d'aquesta consultora, “l'usuari ha assumit la fi de les subvencions i està cada vegada més disposat a pagar pel seu nou terminal, però a canvi busca un telèfon que pugui vincular a una tarifa més econòmica”. Un 29% dels telèfons mòbils comprats en una botiga especialitzada es vinculen a operadores virtuals de telefonia, quan aquestes solament representen un 10% del mercat total.
Aquesta predisposició més gran a pagar per renovar el telèfon mòbil, juntament amb la creixent oferta de telèfons de gamma alta, ha comportat que el consumidor ara pagui el doble per renovar el seu smartphone: 99 euros enfront dels 50 de fa un any. Segons l'informe, els usuaris que renoven el seu smartphone –lliure o amb contracte- en botigues especialitzades paguen 55 euros més, fins als 154 euros, mentre que directament a través de l'operador de telefonia és on se segueixen renovant els terminals a un preu menor (66 euros).
La combinació de telèfon més car i factures més barates la confirma l'últim informe de la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT), que assenyala que en el segon semestre del 2012 les despeses mensuals en telefonia mòbil de postpagament per individu van baixar un 7%, fins a 18,2 euros al mes, després de baixar un 40% la despesa en veu (6,8 euros al mes) i un 53% en SMS (0,6 euros al mes). Uns descensos que van ser compensats parcialment per l'augment del consum en banda ampla mòbil.
D'acord amb la CMT, un 39,7% dels usuaris de postpagament havien contractat alguna tarifa plana de banda ampla mòbil, el doble que l'any anterior, a conseqüència sobretot de l'auge de les tarifes planes de veu i banda ampla mòbil, la contractació de la qual va passar de ser un 5,4% el 2011 a un 20,5% el 2012, mentre que les tarifes planes de banda ampla mòbil van passar de ser un 14,1% a un 19,2%. De la mateixa manera, l'augment de la banda ampla mòbil i dels serveis de missatgeria instantània (el 23,5% dels més grans de 15 anys disposen d'aquest servei) va causar la caiguda de serveis tradicionals com la veu i els SMS.
Tarifes combinades en totes les operadores
Amb el llançament de la tarifa combinada d'ADSL i mòbil de Pepephone s'ha tancat el cercle i les sis operadores que ofereixen ADSL a àmbit estatal inclouen una opció “tot en un”.
La tendència a combinar tarifes la va iniciar Movistar al setembre del 2012 quan va llançar el seu paquet Movistar Fusión, integrant tarifes de fix, mòbil, ADSL i/o televisió oferint un estalvi en la factura total. Aquesta estratègia la van seguir un mes després Ono, Vodafone i Jazztel, amb ofertes molt similars. Aquest abril s'hi va afegir Orange, amb les seves tarifes Cangur, amb uns preus baixos que van obligar Movistar a llançar el seu combinat més econòmic, Fusión Zero, per 34,90 € al mes, encara que amb menys velocitat que els seus principals competidors.
El comparador d'ADSL HelpMyCash explica que aquests combinats surten a compte, sempre que no contractem més del que necessitem i entenguem bé totes les condicions. Posa d'exemple el Pack Ahorro 100 de Jazztel, que pel mateix preu de l'ADSL a 30 MB dóna a més 100 minuts de trucades i 100 MB d'internet mòbil al mes.