Candor-AGS lidera el mercat mundial de la carxofa envasada
L'empresa de Reus també distribueix el 80% de l'oli de la Toscana i és el principal importador internacional de marcona.
Quan obrim un pot de carxofes hi ha moltes possibilitats que hagi estat distribuïda per Candor-AGS. Aquest grup global és el primer operador mundial de carxofa en conserva. L'any 2004, el 95% de les carxofes que es venien arreu es produïen a l'horta de l'Estat espanyol, però països com Xile i el Perú iniciaven el conreu. Gerard Jara, conseller delegat i fundador de Candor-AGS, va detectar que, en pocs anys, la producció local es retallaria fins suposar el 30% o el 40% del mercat mundial. “Hi vam veure una oportunitat i vam decidir especialitzar-nos-hi, fent les millors carxofes per arribar a ser-ne l'operador global.” “Per prendre posicions cal tenir clar què vols aconseguir i anar-ho a buscar. No importa el que triguis, i sobretot, has de buscar alguna cosa que et faci diferent”, afegeix.
Mix d'orígens.
Candor no tan sols envasa i ven carxofes, sinó que una part de les que comercialitza és de collita pròpia. Al Perú, en posseeix una plantació de 300 hectàrees. Allà, a través d'una filial, dóna feina a 600 persones, entre pagesos i treballadors de la planta d'envasat. L'estructura que li permet ser el primer operador global requereix també tenir 8 magatzems als Estats Units i 2 al Canadà. Per tal d'abastir el mercat europeu, disposa de dues plantes de processament a Múrcia i magatzems de distribució a Anglaterra, Milà i Lió. En total, produeix uns 25 milions de quilos de carxofa frescos cada any.
Cynara és marca pròpia, però el 65% del negoci l'aconsegueix a través de vendre la carxofa a la gran distribució, tot adaptant-la a la cultura de consum de cada zona del planeta. Mentre aquí agraden grans, a d'altres llocs es deleixen pels cors petits, per la base de la carxofa sense fulles o amanides amb espècies i condiments. “Als països on hi ha tradició, el primer consum és en fresc, però el client de l'envasat és particular i les busca. No és una compra d'impuls, sinó fidelitat al producte.” El primer comprador és el nord-americà, amb un 20% sobre els 22 milions de volum de negoci del 2012. El segon, el francès. No a tot arreu es menja carxofa, però l'obertura de nous mercats és una constant a Cynara. “A Rússia, no saben ni el que són, però quan identifiques una oportunitat de negoci i el nínxol no existeix, el crees”, assegura Jara. Enguany, han encetat la distribució a Mèxic. I des de Perú, van a l'Argentina i Xile, on el consum està lligat als expatriats italians i espanyols.
Sobre l'experiència de Cynara, Gerard Jara va cofundar Certified Origins el 2008. “Les cooperatives de la Toscana tenen la convicció que la imatge de l'oli italià està sobreutilitzada. El projecte és l'elaboració d'un producte netament italià, amb olis ecològics i exclusivament verges extra.” Candor comercialitza el 80% de l'oli produït a la Toscana, però també una part del de la DO Siurana a través d'un acord amb la cooperativa reusenca Unió. L'oli va a parar a les lleixes del mercat nord-americà, però ja s'està obrint camí a Àsia i Amèrica del Sud.
Donant valor a la fruita seca
CARO Nut és la tercera empresa del grup i distribueix fruita seca. La marcona és l'ametlla més apreciada al món i Caro n'és el primer importador mundial. L'empresa també té negocis a Ghana, on processa anacards locals i els comprats a altres països africans. “Promovem la independència dels negocis i dels productors i, com arreu, també a l'Àfrica fem un comerç transparent.” Els anacards van destinats als EUA, on enguany han obert una planta a Califòrnia per envasar-los. Caro exporta a Alemanya i França avellanes des de Geòrgia, un país “complicat” per als negocis.“Anem allà on ningú no va i hi veiem una oportunitat. No te'n surts fent el mateix que fa tothom.”
Candor-AGS lidera el mercat mundial de la carxofa envasada