Empreses

Aïllament per a l'edificació global

Rockwool Peninsular, fabricant de llana de roca, confia en l'exportació i la rehabilitació

Per a una firma com Rockwool Peninsular, un dels líders en el mercat d'aïllaments de llana de roca per a la construcció, mantenir ben viu el canal exportador és vital, i aquesta filial d'una multinacional danesa, amb seu a Barcelona, ja materialitza el 42% de les seves vendes, que pugen als 54 milions d'euros.

La companyia, que té la planta de fabricació de materials aïllants de llana de roca volcànica a Caparroso (Navarra), exporta fonamentalment a França, Itàlia, Alemanya i el Pròxim Orient. Pedro Luis Fernández Cano, director general de Rockwool Peninsular, explica: “Sempre hem exportat molt a França, un mercat especialment actiu en aquesta mena d'aïllaments, però des de la crisi ens hem vist obligats a fer-ho amb més intensitat.” A banda d'aquests mercats, n'hi ha d'altres en què les previsions de creixement del sector de la construcció conviden a la missió internacional, com ara Llatinoamèrica, on Blackwool Peninsular va obrir fa anys una filial, al Brasil, i el nord d'Àfrica. Fernández Cano destaca de manera especial “el Magrib, on el sector de la construcció està arrencant bé, en estats com Algèria, i prova d'això és que moltes constructores espanyoles hi estan anant”.

En els darrers anys, la filial ibèrica, que comprèn els mercats espanyol i portuguès, ha esdevingut molt activa a Rockwool Lat, la divisió meridional de la multinacional, que vincula Espanya, França i Itàlia. Com assegura Pedro Luis Fernández Cano, la filial espanyola destaca per la seva flexibilitat a l'hora de posar a prova innovacions.

Més optimisme.

Pel que fa al mercat espanyol, el director general de l'empresa expressa un optimisme moderat: “Podem dir que ja hem tocat fons, després de caigudes en els anys anteriors del 10% al 25%. En el primer trimestre hem tingut xifres positives respecte de l'any passat, i és possible assolir el nostre propòsit de mantenir les xifres en unitats produïdes i fer créixer la facturació per damunt dels 54 milions d'euros.”

Val a dir que, al mercat espanyol, els aïllants a partir de llanes minerals ocupen un 28% del mercat, cosa que permet preveure que és un camp adobat per al creixement, si pensem que a diversos mercats europeus, principalment els nòrdics, la llana de roca la trobem en un 50% de les edificacions. En el cas de l'Estat espanyol, Rockwool manté una posició clarament hegemònica, amb un 42% de la quota de mercat. També és cert que no l'afavoreix, com a fabricant de llana de roca –un producte que, a banda de les seves qualitats de confort acústic i eficiència tèrmica, és especialment indicat contra incendis–, el fet que a l'Estat espanyol la regulació sobre el foc sigui poca i difusa. L'empresa ha mantingut aquesta sòlida posició, com en altres indrets on està ben situada, gràcies la innovació contínua. “Hem llançat ara sistemes constructius d'aïllament acabats, que van més enllà dels panells”, explica Fernández Cano.

Confiar en la rehabilitació.

L'empresa compta que el mercat pot registrar una gran revifalla amb la reactivació del mercat de la rehabilitació d'edificis, sota criteris energètics. Com assenyala el director general de Rockwool Peninsular, se centraran “en la tasca de cobriment de façanes, cosa que pot proporcionar estalvis d'energia de fins al 50%”. Fernández Cano està convençut que l'administració, sense fer una aportació pressupostària exagerada, podria tirar endavant un gran pla estatal de renovació dels edificis sota principis d'eficiència energètica, “cosa que podria contribuir de manera decisiva a reduir l'elevada taxa d'atur.” De fet, a través de la fundació La Casa que Ahorra, i conjuntament amb la Federació de Municipis, Rockwool ja està estimulant a escala local iniciatives per renovar el parc immobiliari perquè els habitatges esdevinguin eines per estalviar en el rebut de la llum.

Tot i l'atonia del mercat, Rockwool Peninsular ha participat darrerament en grans projectes, com ara la nova seu del BBVA a Madrid, les naus logístiques d'Inditex a Guadalajara, l'hotel Avenida Sofía de Sitges i el centre comercial Puerto Venecia de Saragossa.

El grup Rockwool, fundat fa 75 anys a Dinamarca, té actualment operatives 25 fàbriques a Europa, Amèrica i Àsia, un fet que li ha atorgat el lideratge mundial en la fabricació de llana de roca. Ocupa actualment 8.800 empleats, a més de 30 països.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.