Empreses

Roca Salvatella esbrina els hàbits dels turistes usant dades massives

La consultoria ha elaborat un informe a partir d'un rastreig fet per Telefònica sobre els telèfons mòbils de 680.000 estrangers

Segons l'empresa, el rastreig ha respectat les limitacions legals i ètiques
Si no poses l'anàlisi al servei d'unes preguntes, pots fer el pallús

Un missatge que es va repetint sovint en la carta de presentació de la consultoria Roca Salvatella diu que “acompanyem la transformació digital dels negocis”. Aquesta empresa que combina el segell català i la vocació internacional (que a més de Barcelona té seu a Madrid i Bogotà i estudia obrir mercat a Mèxic) s'ha fet gran gràcies al fet d'haver sabut entendre i fer entendre que la transformació digital és una oportunitat estratègica perquè les empreses incorporin tecnologies noves.

Ara bé, el pragmatisme va al davant de tot i, amb aquesta màxima, es tracta de deixar clar que no té sentit adoptar les evolucions tecnològiques només perquè és moda o tendència, sinó que es tracta de fer-ho de tal manera que una empresa o negoci sigui més eficient i se li obrin noves oportunitats.

Sobre aquest punt, Genís Roca va ser il·lustratiu, soci fundador i president de la firma, en una compareixença recent que servia per desgranar els resultats d'un estudi basat en les dades massives i fet en col·laboració amb Telefònica: “en aquest sector hi ha molta pirotècnia per culpa de gent que disposa de dades i té ganes d'exhibir-se. És quan et poses al servei d'unes preguntes que l'anàlisi de dades és útil, sinó, hi ha el risc de fer el pallús”.

Rastreig.

En el que ha estat el primer informe sobre dades massives i turisme elaborat a l'Estat espanyol, Roca Salvatella s'ha encarregat de passar pel filtre tot un maremàgnum de dades aportat per Telefònica. La companyia de telèfons es va passar dues setmanes registrant els moviments de 680.000 telèfons mòbils de turistes originaris de 21 països que estaven de visita a Barcelona i Madrid. Totes les dades les ha desglossat Roca Salvatella amb l'objectiu de donar respostes vàlides i útils per a la indústria turística. La clau és que radiografiant el comportament dels turistes a partir de la situació dels telèfons mòbils es té un dibuix clar dels usos i costums dels visitants, segmentant-los al detall fins i tot per nacionalitats. Per tant, es pot tenir una informació molt valuosa per fer rendible el negoci turístic i, alhora, també es pot millorar l'atenció i el servei al turista.

Genís Roca considera que el document suposa un pas endavant en la comptabilitat dels fluxos turístics: “fins ara les dades s'inferien d'estadístiques i d'enquestes i, per exemple, ens deien que havien vingut 30 milions de turistes i que 10 milions eren francesos. Però qui ho comptava, això?” A més, marca un punt d'inflexió pel que fa al coneixement dels hàbits dels visitants i dels interessos que tenen. El seguiment del telèfon mòbil a través de les antenes que li donen cobertura permet, fins i tot en el cas que l'usuari no activi el roaming, esbrinar amb exactitud per quines zones es mouen i quins patrons de despesa i consum mostren, en definitiva, desentrellar uns paràmetres que són or per al gremi turístic per tal de poder enfocar millor les seves campanyes de promoció i saber sobre quin públic val la pena d'insistir. Francesos, italians i anglesos configuren la majoria de turistes que visiten Barcelona i Madrid i, mentre que els argentins, els brasilers i els portuguesos tenen preferència per la capital espanyola, els nòrdics mostren predilecció per Barcelona.

L'estudi, que també ha estat possible gràcies a les dades aportades pel BBVA sobre indicadors de despesa, revela que el asiàtics, àrabs, suïssos i russos són els qui més atracció senten pels hotels de 5 estrelles i, de la mateixa manera, que els visitants que més diners gasten durant la seva estada són els de Singapur, la Xina, el Japó i els Emirats Àrabs. Per la seva banda, francesos, portuguesos i argentins prefereixen allotjar-se en establiments ajustats de preu encara que sigui a costa de ser lluny del centre. Globalment, l'estada mitjana dels turistes és de 2,2 dies i només un 6% del total han allargat l'estada durant més de 6 dies.

Utilitat.

A partir de l'estudi, es recomana que els gestors hotelers posin en pràctica “estratègies per augmentar la captació de clients” i “elaborin un producte més atractiu i focalitzat”. Genís Roca posa l'exemple que si un hotel té una important afluència de turistes russos és aconsellable que els ofereixi opcions perquè puguin acudir a l'Empordà a conèixer l'obra de Dalí, ja que ha quedat registrat que els turistes d'aquesta nacionalitat visiten amb assiduïtat el llegat del pintor. Els telèfons dels nord-americans, en canvi, han delatat que el radi d'acció d'aquest turista se circumscriu a la ciutat i que, en tot cas, mostren preferències per les compres i els Spa.

Roca no amaga que el rastreig telefònic no ajuda a calmar les pors sobre el setge a la intimitat, però manté: “hi ha certa paranoia sobre què se'n fa, de tota la informació que queda circulant en això que en diem Big Data, puc assegurar que se'n fa un ús no només legal sinó també ètic.”

El grup Roca Salvatella inclou la consultoria Roca Salvatella i les branques que se'n deriven: Ressulta i Factor Sim. En total, ha tancat el 2013 amb una facturació de més de 3 milions d'euros. L'empresa destaca que en cinc anys ha multiplicat per vuit la facturació i també la plantilla.
Facturació
3 M €
Treballadors
40
Any de fundació
2008
el detall

A tota màquina

La consultoria Roca Salvatella la va fundar el 2008 Josep Salvatella (exdirector financer a l'estat espanyol de la tèxtil Chipie) i Genís Roca (arqueòleg que va derivar cap a la informàtica i el món d'internet).

Amb una trajectòria de només mitja dotzena d'anys, l'empresa ha consolidat un equip de 40 persones i ha registrat un creixement anual sostingut del 45%.

Amb oficina a Barcelona, Madrid i Bogotà, ara el radar està posat a Mèxic. L'empresa no amaga la seva ambició i impulsa un pla de creixement per doblar la xifra de negoci en els propers dos o tres anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

RocaSalvatella esbrina els hàbits dels turistes valent-se del Big data