Empreses

Ames prepara el salt a la Xina i ultima l'obertura a Hongria

El fabricant familiar de peces metàl·liques per al sector de l'automoció també manté obertes negociacions al Brasil

Preveu facturar 115 milions d'euros enguany i superar així els volums precrisi

En quinze dies té previst inaugurar una nova planta a Hongria -la segona que obre fora de l'Estat després de la de Philadelphia, als Estats Units-, i ja té clar que el següent pas en el seu procés d'internacionalització serà instal·lar una fàbrica a la Xina, on des de fa un any ja disposa d'una oficina comercial. “De fet les nostres previsions eren començar per Àsia, però hem canviat l'ordre per l'oportunitat extraordinària que se'ns ha presentat a Hongria”, explica el director general del fabricant de components metàl·lics per al sector d'automoció amb seu a Sant Feliu del Llobregat, César Molins.

L'oportunitat de què parla Molins ha estat la compra d'una factoria que un competidor que va fer fallida havia comprat i habilitat ja amb part de la maquinària i que finalment no va arribar a posar en marxa per culpa de la crisi. “El govern hongarès feia quatre anys que buscava comprador i vam poder obtenir les instal·lacions a molt bon preu.” De fet, l'adquisició s'ha tancat per uns 400.000 euros, tot i que la firma calcula que la inversió global per acabar de posar-la en marxa arribarà a prop del milió d'euros.

La fàbrica, que ocuparà en una primera fase 10 persones, es dedicarà a operacions finals de mecanitzat i acabat de peces, tot i que Molins preveu que a mitjà termini pugui assumir tasques de major valor afegit.

I tot i que el context ha fet que Hongria passés al davant, Molins té clar que la pròxima fàbrica a l'exterior s'ubicarà a la Xina. “No tenim pressa perquè a més tampoc no tenim capacitat per simultaniejar l'obertura de dues fàbriques, però aquest és el nostre següent pas.” Això sí, Molins descarta buscar un soci local, “hi anirem sols, això segur”.

Europa de l'Est i Àsia són dues àrees preferents perquè és allà on s'han anat desplaçant els clients d'Ames del sector d'automoció, tant proveïdors de primer nivell com els mateixos fabricants als quals també serveix. I en aquest sentit Brasil és un altre mercat interessant per a la companyia familiar. “Hem tingut negociacions per entrar-hi, allà hi busquem una joint venture”, explica Molins.

Pel que fa al calendari, l'empresari assumeix els reptes sense pressions. “Precisament un dels majors errors que ha comès la pime industrial d'aquest país és voler créixer massa ràpidament, i això ha fet que moltes d'elles hagin acabat tancant o absorbides per altres companyies més grans.”

A banda dels plans d'internacionalització, Ames també treballa en l'ampliació de la seva planta al Solsonès, que afegirà 3.500 metres quadrats més d'instal·lacions als 6.000 metres quadrats de què ja disposa. Ames ha incorporat fins a 20 persones durant els darrers mesos a la planta lleidatana.

En total la companyia preveu invertir 7,5 milions d'euros aquest any, no només per assumir tots els plans de noves factories i ampliacions sinó també “per millorar els processos i renovar maquinària”, explica Molins.

Paral·lelament Ames intensifica la recerca de nous sectors clients per reduir la seva dependència de la indústria d'automoció, excessivament volàtil, i que representa ara com ara un 80% de les seves vendes. “El sector biomèdic és un dels que ens semblen més interessants”, diu Molins. Amb tot, Ames preveu tancar aquest 2014 amb un volum de negoci (115 milions d'euros) un 15% superior a la xifra assolida just abans de la crisi, el 2007. “El 2009 vam patir una caiguda de les vendes del 40% respecte de dos anys enrere i, tot i que ha costat, hem anat avançant en la recuperació, però aquesta encara és lenta”, destaca l'empresari.

indústria

Un sector no sempre estimat

Membre durant un temps del CAREC, l'òrgan assessor del govern de la Generalitat, César Molins té un discurs molt crític envers el paper de les successives administracions en el desenvolupament de l'activitat industrial. “Sembla que aquesta crisi ens ha ajudat a obrir els ulls i a adonar-nos que el model que funciona és el model alemany d'una indústria basada en sectors tradicionals, però durant molt de temps aquí hem viscut d'esquenes a aquesta activitat que sovint s'ha considerat com a molesta.” Molins defensa en aquest punt que “no es pot aspirar a créixer si penalitzem la indústria amb normatives mediambientals exagerades” i alerta que per superar la crisi “ens falta avançar cap a una cultura realment basada en l'esforç i en l'honradesa, tant pel que fa a empresaris com als treballadors”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ames prepara el salt a la Xina i ultima l'obertura a Hongria