Empreses

Ànima treurà el 2015 al mercat la moto elèctrica Volta

L'estudi de disseny català creat ara fa deu anys també comercialitzarà per internet mobles que ha dissenyat

L'estudi té interès a col·laborar amb empreses d'elevat component tecnològic

A l'estudi de disseny industrial Ànima se li ha encomanat una saludable febre emprenedora, que l'ha dut a esdevenir contructor d'una moto elèctrica, sota la marca Volta BCN, i fabricant de mobles que es venen per internet (Mobel Box), dos projectes que seran una realitat tangible al mercat en els pròxims mesos.

Aquesta passa transcendent cap al control absolut del producte, des del seu esbós sobre la pantalla al servei al client final, ha vingut determinat, com explica Joan Sabata, director general d'Ànima, per l'estratègia adoptada recentment de “treballar al costat d'empreses innovadores d'àmbit local, tractar de créixer juntament amb elles”. Es tracta d'start-ups amb una forta base tecnològica que necessiten disseny per crear el producte i que tingui un bon llançament al mercat. Com a exemples tindríem firmes com Fliwer, que fabrica sensors que mesuren les millors condicions de llum i humitat per a les plantes, o Fast Park, responsable d'un sensor de pàrquings. Com diu Sabata, “ens interessen perquè són el futur del teixit industrial, després de la desindustrialització que hem patit els darrers anys”.

participar.

Justament, Ànima vol ser també un dels actors nous d'aquesta nova generació d'empreses que ha de carregar sobre les seves espatlles. D'una banda, el 2015 compta que ja sigui al mercat Volta BCN, el projecte de motocicleta elèctrica que va sorgir el 2011, de la iniciativa de l'empresari de Figueres Marc Barceló, i que molt aviat, en la fase germinal de la iniciativa, va obtenir el suport d'Ànima. “Des d'Ànima hem contribuït a fer viable el projecte, amb el disseny, l'enginyeria i el desenvolupament.” S'ha de dir que des del 2011 ençà, l'enginyeria i el disseny s'han refet, com diu Sabata, d'un 80%, “fins realitzar 300 millores respecte del prototipus inicial”. La fabricació de la motocicleta se subcontractaria a alguna firma local del sector, com ara Gas Gas o Rieju. Com afegeix Sabata, “nosaltres els subministraríem l'electrònica, i ells s'encarregarien de totes les tasques d'ensamblatge”. La moto Volta, que ja no és un scooter, com la majoria d'opcions elèctriques que han anat apareixent al mercat els darrers anys, és una moto urbana i interurbana d'ús diari que cerca, com explica Joan Sabata, “diversos objectius: d'una banda el motard que cerca prestacions i les sensacions de la moto de tota la vida; de l'altra, l'usuari verd que pensa en la sostenibilitat; el tecnològic, que sempre vol estar a l'última; i el fashion, que vol les darreres tendències”. Considera que a cada àrea trobarà un públic preferent: els més motards als països mediterranis i els que busquen sostenibilitat, al nord.

El projecte va aconseguir el suport de la Generalitat amb 700.000 euros, i ara els seus promotors es troben en rondes de finançament perquè finalment el capital privat faci possible que la moto estigui a l'abast del consumidor final al 2015. De moment, Ànima ja ha aconseguit engrescar una xarxa de distribuïdors, amb els quals ha concertat el compromís de servir-los 300 unitats l'any vinent, per arribar a les 1.200 l'any següent.

Volta BCN creix paral·lelament a una altra iniciativa, Mobel Box, el disseny, producció i comercialització de mobles via internet que serà una realitat el darrer trimestre de l'any. Com argumenta Joan Sabata, “hem volgut aprofitar que la capacitat de producció del sector del moble català està molt aturada per tirar endavant aquest projecte amb el qual els podem ajudar, tot obrint-los un nou canal”. Ànima ha dissenyat un catàleg de mobles fàcils de muntar, o ja muntats, en què s'ha buscat per damunt de tot la funcionalitat. El concepte de Mobel Box parteix de la nova realitat d'aquest mercat: “S'ha esvaït la idea de comprar mobles per a tota la vida, i ara el consumidor vol mobles funcionals, fàcils de muntar i desmuntar, que li permetin fer actualitzacions periòdiques de la seva llar.” Els factors clau per a l'èxit de l'empresa seran que el client tingui un cert marge per a la personalització del seu moble, que se li haurà de servir gairebé muntat i en un termini de temps raonable -dues setmanes a l'inici de l'activitat, amb la previsió de passar a una setmana a mitjà termini.

Joan Sabata creu que el nou model de negoci que està assajant Ànima el pot seguir replicant: “Vam néixer com a estudi de disseny, però ara que hem comprès com funciona el negoci, podem pensar en aquestes línies de negoci alternatives.”

xina, el mercat.

L'estratègia de llançar productes dels quals s'és responsable de tot el seu cicle, es complementa amb la que ha afermat els fonaments d'aquest estudi que ja disposa d'un recorregut de deu anys: el disseny per a grans empreses de Xina, que, com diu el director creatiu d'Ànima, Diego Quiroga, “ens busquen perquè volen un disseny europeu, justament per vendre al mercat de la UE; ens volen per adoptar els criteris estètics europeus”. A hores d'ara, el 80% dels 700.000 euros de facturació es materialitza a la Xina, on treballa amb gegants exportadors com ara Jinfeida. La Xina presenta una situació de mercat que és a les antípodes de la nostra, com descriu Sabata: “Aquí hi ha baixa demanda per a una oferta alta d'estudis de disseny, i allà és justament al revés.” Tanmateix, al costat de grans grups manufacturers asiàtics, hi trobem noms clàssics de la nostra indústria, com Vieta, de l'electrònica del so, o Casals, el fabricant de trepants.

A tots els rams industrials

El segell d'Ànima el podem trobar a tota mena de sectors: en automoció, ha estat al darrere dels dissenys del cotxe esportiu Tramontana o de la moto Bottpower; en màquina eina, ha col·laborat amb Casals, Sumec i Freud en el disseny d'eines portàtils; en tecnologia, ha dissenyat un casc de monitorització neurològica per a Starlab o una carcassa de mòbil per a Motorola. També el trobem en mobles per al bany, puericultura o complements personals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ànima treurà el 2015 al mercat la moto elèctrica Volta