Empreses

Vincle es comença a implantar a l'Amèrica Llatina a Bogotà

La firma catalana especialitzada en intel·ligència del canal comercial preveu obrir una segona filial al Perú l'any vinent i anar creixent

A la cartera de clients hi ha les principals multinacionals de gran consum

Amb una filial a Bogotà inaugurada al juliol passat, Vincle Internacional ha engegat el procés d'implantació exterior que es concentrarà a l'Amèrica Llatina. L'empresa barcelonina, que desenvolupa solucions informàtiques per millorar el rendiment del procés comercial per a grans firmes de gran consum i farmàcia, ja preveu que el següent pas sigui l'any vinent al Perú i anar incorporant altres països de la regió a poc a poc.

L'elecció de Colòmbia com a mercat inaugural respon a tres factors: l'estabilitat política i econòmica del país, el seu grau de desenvolupament comercial i el fet d'haver trobat professionals “que ens garanteixen que els compromisos es tiraran endavant”, diu Juan Manuel Recio, conseller delegat de la companyia.

Recio preveu que en tres anys Bogotà pugui arribar a facturar uns tres milions, una tercera part de la xifra de negoci actual a l'Estat.

Com el seu propi nom convida a pensar, aquesta no és la primera experiència exterior de Vincle Internacional. Amb una cartera de més de 150 clients multinacionals de la dimensió de Puig, Mango, Damm, Nestlé, Schweppes o Danone, l'experiència exterior de l'empresa va començar de manera natural fa molts anys acompanyant aquestes firmes en les respectives aventures a fora i s'ha desenvolupat en un total de 23 països. De fet, els seus productes s'ofereixen en cinc idiomes.

Un primer intent de créixer a través de distribuïdors no va ser gaire satisfactori i els va obligar a plantejar-se la implantació directa.

El fet és que la intel·ligència comercial és un sector amb una important presència de grans firmes internacionals (PwC, Accenture o SAS), en què Vincle ha aconseguit el lideratge a l'Estat (amb un 25% del mercat) gràcies a l'especialització, un producte propi molt competitiu i una política de generar confiança al client. “Una capacitat de resposta ràpida quan un client té un problema és essencial”, diu el màxim executiu de l'empresa.

Però si alguna cosa ha caracteritzat Vincle des del seu naixement el 1991 és capacitat d'adaptació als canvis. Als tecnològics, quan els ordinadors portàtils es van generalitzar i el cor del negoci es va desplaçar del hardware al software (recentment ha adaptat tot el sistema a les plataformes IOS, Android i Windows). O als que ha experimentat la venda minorista, quan la gran distribució va aconseguir la hegemonia de la venda al detall (retail), i es va fer amb la clau del coneixement al canal. Aquests canvis van deixar en una posició d'inferioritat el productor, que va perdre el control del seu producte en el punt de venda; necessitava eines d'intel·ligència.

A Vincle s'han aliat amb les marques per contrarestar aquests dèficits. Primer van desenvolupar eines informàtiques que van a ajudar a la captació de dades sobre el terreny. “I a partir del 2000 ens vam adonar que les dades fluïen però que el departament comercial no les aprofitava i vam desenvolupar eines per a tots els perfils de responsabilitat dins l'àmbit comercial per transformar les dades en coneixement”, diu Héctor Recio, director general adjunt i segona generació de l'empresa.

Els desenvolupaments de la companyia barcelonina s'adapten constantment al mercat. En aquest sentit, cada any surten 2 versions de les seves plataformes. Amb la versió estàndard es forneix aproximadament el 80% del producte que compren les empreses. L'adaptació a les necessitats específiques de cada casa suposa el 20% restant.

Vincle Internacional factura uns nou milions anuals, xifra que s'ha mantingut als últims anys. Tanmateix, Juan Manuel Recio prefereix parlar d'“estabilitat creixent” atès que la venda d'equips, que el 2009 era el 20% del total, ha caigut fins al 5% actual, mentre que les solucions informàtiques –de més valor afegit i que deixen més marge– ha anat ocupant aquest espai.

En aquest sentit, la direcció de la companyia assegura que no han notat gaire la crisi. En part, perquè el perfil de clients de l'empresa és força estable (proporcionen servei al gran compte que factura més de cent euros l'any) i, en part, perquè proveeixen la branca comercial, que han notat menys els ajustaments de costos que han fet les empreses.

Vincle Internacional té les oficines centrals a Barcelona i delegacions a Madrid, Cadis (on es fa el programari) i ara a Bogotà. La plantilla és d'un centenar de treballadors.

Facturació

9 M€

Treballadors

100

Any de fundació

1991

Vincle Internacional va començar desenvolupant eines per facilitar la gestió de les comandes per fer més eficient la tasca comercial. Però a poc a poc, s'ha anat movent per a la captació d'informació i el seu tractament, per generar coneixement que faci el canal més eficient.
Diversificació

Externalia i MIC

A més de créixer a l'exterior, el fundador de Vincle també ha obert nous horitzons a Catalunya amb participacions en negocis propers al perímetre de Vincle.

Externalia va néixer el 2009 amb la missió de satisfer la necessitat de les marques de disposar de dades sobre el punt de venda. La integren treballadors de camp que recopilen informació a l'establiment i que determinen si s'han complert el pactat entre el distribuïdor i el productor amb relació a promocions, campanyes, descomptes, etc. En cas contrari n'alerta. Juan Manuel Recio hi va entrar el 2011 amb un 40%.

També ha muntat MIC, una consultora especialitzada en planificació i control de gestió.

Professionals

15 vacants sense poder cobrir

Els professional que busquen insistentment a Vincle, amb no gaire sort, són enginyers informàtics amb un perfil de consultor. De fet, tenen una quinzena de llocs de treball sense cobrir perquè no els troben. “Cerquem gent amb talent i talant, que afronti tot allò que li vingui de nou amb descaradura i interès”, diu Juan M. Recio. El 2006, en ple cicle àlgid van obrir el centre de desenvolupaments a Cadis, on hi ha una facultat d'informàtica, perquè no trobaven professionals aquí. Ara, tot i la crisi, la dificultat de captar i retenir persisteix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Vincle es comença a implantar a l'Amèrica Llatina a Bogotà