JOSEP MARIA PUJOL
PRESIDENT DE LA UNIÓ PATRONAL METAL·LÚRGICA (UPM)I PRESIDENT DE FICOSA
“L'automoció té al davant 5 o 6 anys de creixement assegurat”
Una Catalunya independent tindria molt difícil entrar a la Unió Europea
No hi ha preocupació pel procés sempre que es faci ordenadament
Les crítiques de Rosell (CEOE) a la gestió econòmica del govern no
són justes
Pimec no ha demostrat encara que tingui representativitat al sector
El 2015 tindrem a punt el nou conveni del metall de Barcelona
Un conveni català té sentit si és general i respecta les particularitats dels territoris
Josep Maria Pujol va arribar a la presidència de la patronal del sector metal·lúrgic, la UPM, a finals del 2012 després d'un polèmic procés que va acabar amb l'anterior president acusat de malversar més de mig milió d'euros de l'organització. Recorda que va assumir el càrrec més “per responsabilitat” que no pas per tenir ganes de sumar preocupacions a la motxilla, tot i que com a empresari les seves espatlles estan acostumades a suportar tensions i a tirar sempre endavant.
Precisament aquests dies l'empresa que presideix, Ficosa, ha estat notícia per l'entrada en el seu accionariat de la multinacional japonesa Panasonic, que passa a controlar-ne el 49%. La notícia l'avançava el diari nipó Nikkei, demostrant, diu Pujol amb un somriure, “que la indiscreció periodística no és una exclusiva del nostre país”, però més enllà de l'anècdota, l'acord dóna pas “a una Ficosa més forta” i allibera oxigen a una de les empreses industrials catalanes amb més projecció internacional. Un oxigen que dóna certa treva també a l'atapeïda agenda que l'industrial té al capdavant de la UPM.
Per a Seat la UPM no és important perquè com a gran empresa té el seu propi camí, però per als seus proveïdors ho és i molt, i per a la mentalitat alemanya que la patronal metal·lúrgica estigués com estava resultava incomprensible i podia acabar afectant els plans de Volkswagen amb Seat.
Els sindicats van convocar manifestacions i van anunciar vagues, però hi va haver acte de conciliació i finalment vam arribar a un acord, però aquest procés va posar de manifest els interessos creuats entre els diferents sectors representats a la UPM i mirar d'harmonitzar-los no és senzill.
Dit això, però, el que jo penso és que Europa és la que és, la UE és una unió d'estats, no de regions, i és molt difícil que una Catalunya independent pogués ser admesa. El món és el que és i corre molt de pressa i la nostra competència no s'atura, així que jo no puc gestionar les incerteses esperant a veure com acabarà això.
Això vol dir que al nostre sector no parlem de brots verds sinó de fets arrelats. En altres sectors ja no m'atreveixo a dir el mateix, i en tot cas el govern fa el que ha de fer perquè hi ha eleccions el 2015 i ha de donar un aire optimista d'èxit, però aquí ja no hi entro.
“La nostra aposta ha estat sempre buscar un soci industrial per continuar sent forts”
Ficosa, un dels principals productors de components d'automoció de l'Estat i una de les principals indústries de Catalunya, acaba de tancar un acord amb la japonesa Panasonic per donar-li entrada al seu accionariat. La nipona passarà a controlar el 49% de la companyia donant resposta a dues necessitats clau: l'entrada de múscul financer i la possibilitat d'una sortida pactada de la família Tarragó, que junt amb els Pujol van crear l'empresa el 1949. Després d'uns anys més que complicats en les relacions entre les dues famílies fundadores, compartir ara taula amb un gegant de cultura japonesa no sembla un repte difícil. “És una cultura que admiro, és difícil entrar a treballar amb una companyia japonesa però un cop dins són fidels i amb el nostre tarannà ens podrem entendre perfectament”, destaca Pujol.
A més l'operació, diu, és “coherent amb la nostra història, a Ficosa sempre hem mirat d'anticipar-nos a les coses”. Una anticipació, recorda Pujol, que els va fer invertir fort per obrir plantes a Europa i preparar l'entrada d'Espanya a la UE així com tancar un acord amb Sony fa tres anys per posar un peu a l'electrònica “perquè tenim clar que serà clau en el futur del sector de l'automoció”. Va ser una operació d'abast que va costar de pair i ara Ficosa buscava un nou acord amb un soci industrial “per continuar lluitant i mantenir-nos forts”, destaca Pujol.