Empreses

Laboratoris Rubió s'alia amb científics de la URV per caçar el colesterol dolent

Desenvolupen un test pioner a Europa per controlar de manera més eficaç els nivells de colesterol LDL de pacients catalogats com a d'alt risc

Suposa un canvi de paradigma en l'avaluació
del risc cardiovascular

Laboratoris Rubió és una empresa catalana del sector farmacèutic que ha prosperat a còpia de donar remeis i solucions terapèutiques a les malalties de baixa prevalença. Es tracta de les afeccions que, sense arribar a tenir la consideració d'estranyes, són menys comunes, és a dir, hi ha un volum més baix d'afectats. En definitiva, es tracta d'un tipus de simptomatologies que dificilment mereixen molts esforços de les multinacionals del sector perquè el mercat on poder vendre producte és reduït i limitat.

El colesterol no és un problema que afecti una minoria de la població però, de tota manera, Rubió també s'ha decidit ara a entrar en aquest terreny. L'empresa farmacèutica amb base a Castellbisbal fa el pas de desenvolupar un test de predicció cardiovascular que és pioner a Europa i ho fa agafada de la mà de Biosfer Teslab, una spin off nascuda en el marc d'un programa de recerca de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Concretament, en el marc de les tesis doctorals realitzades per Núria Amigó i Roger Mallol (sota la direcció de Xavier Correig i en col·laboració amb la unitat de recerca en lípids i arteriosclerosi que dirigeix Lluís Masana) es va començar a investigar un nou test de diagnòstic i mesurament del colesterol LDL, el que es coneix com a colesterol dolent.

El test aborda un canvi de paradigma en l'avaluació del risc cardiovascular perquè, segons explica Pelayo Rubió, responsable de Laboratoris Rubió, “aquest test avançat permet calcular la mesura i la concentració de partícules que transporten el colesterol dolent”. És a dir, no n'hi ha prou de saber el nivell de colesterol dolent sinó que es fa un pas més enllà en l'observança d'aquest lípid i s'aborda la seva composició.

Mercat mundial.

No hi ha cap novetat en la manera com es prenen les mostres ni en l'anàlisi del mostreig (basat en tecnologia de ressonància magnètica nuclear) sinó que la innovació rau en el sistema informàtic que examina el test analític.

Explica Pelayo Rubió que el test, malgrat pot costar fins a quatre o cinc vegades més del que val un test convencional (al voltant de cinc euros), no és cap despesa desproporcionadament alta. En qualsevol cas, la comercialització no està prevista fins a finals de 2016 i, almenys en la primera fase, busca ser una eina útil perquè els professionals de la salut puguin avaluar amb major precisió el risc cardiovascular de pacients d'alt risc. Es tracta de pacients afectats de diabetis, obesitat o síndrome metabòlica. L'especial atenció que cal posar en els índexs de colesterol en aquest determinat perfil de pacients, porta a la conclusió que no sigui suficient només saber els nivells de LDL.

Diu Pelayo Rubió que “dues persones poden tenir el mateix nivell de colesterol però per a una d'elles és pitjor perquè el seu colesterol té més partícules petites. Eliminar-les és més difícil i, per tant, el risc és més alt”.

Rubió ha adquirit el 30% de Biosfer Teslab i s'ha assegurat els drets per comercialitzar el test a Europa i uns drets preferencials per poder-ho fer a la resta del món.

Des de la companyia insisteixen que “no és suficient saber el nivell de colesterol per tenir una foto clara del risc cardiovascular. Necessitem saber, també, la mida i el nombre de partícules”.

Una utopia.

Malgrat que el públic al qual s'adreça el test és el ram dels professionals de la medicina i, sobretot, està pensat per avaluar els nivells dels pacients de risc, Rubió no amaga que la idoneïtat del producte pot fer-lo vàlid per a la generalitat dels pacients: “No és una utopia pensar que a la llarga pugui ser un producte adreçat a tothom.”

Laboratoris Rubió diu que “en una ferma aposta per l'àrea de R+D+i”, realitzarà una inversió inicial superior al mig milió d'euros per impulsar l'última fase de desenvolupament del producte i, així mateix, posar les bases per a la seva comercialització. Ja s'han tramitat dues sol·licituds de patents a l'Oficina Europea de Patents.

el detall

L'ambició d'un negoci familiar

Laboratoris Rubió és una empresa familiar que fomenta la innovació com a un dels seus eixos de creixement. Aliances estratègiques amb centres de recerca i el desenvolupament conjunt de productes nous amb empreses del sector farmacèutic o biotech formen part de l'estratègia empresarial. La companyia, que factura prop de 20 milions d'euros i exporta a més de 40 països, té planta a Castellbisbal i capacitat per elaborar 4,8 milions d'unitats a l'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Laboratoris Rubió s'alia amb científics de la URV per caçar el colesterol dolent

Publicat a