Economia

La distribució pateix la vaga del transport

Els camioners reclamen mesures més ràpides i ajudes més substancials

Els piquets bloquegen el port de Barcelona

Calma tensa i expectant ahir al sector agroalimentari i al de la distribució davant del recruament de la vaga de transportistes, a la qual s’han començat a afegir altres patronals del sector, entre les quals alguna de gran com ara Fenadismer. Els camioners, que ja fa 10 dies que van iniciar una vaga indefinida, reclamen mesures eficaces i urgents i ajudes econòmiques més elevades per part del govern de l’Estat per mitigar el fort impacte de l’encariment dels carburants en la seva activitat. Durant tota la jornada hi va haver piquets informatius als accessos al port de Barcelona, i també a les terminals per impedir la circulació de camions.

Els portaveus de la protesta, que ja ha repercutit en la logística en molts punts de l’Estat i que ara ja comença a fer patir la distribució a Catalunya, reivindiquen més concreció i celeritat per a les mesures anunciades pel govern de Pedro Sánchez, que ha promès una partida de 500 milions d’euros per pal·liar la despesa en carburants. Amb tot, la mesura no està programada abans del mes vinent, mentre que en altres països d’Europa ja s’estan aplicant rebaixes generalitzades als combustibles.

Algunes empreses de l’alimentació i les begudes, especialment dels lactis, alerten que la vaga pot tenir conseqüències en laproducció. Danone va anunciar una “imminent” aturada del subministrament des de les seves plantes de lactis i aigües minerals a tot l’Estat si no s’arriba a un acord i s’atura la vaga abans de 24 hores. Cerveseres com ara Heineken i Mahou San Miguel també van admetre dificultats, i la primera creu que la seva distribució a bars i restaurants penjava d’un fil.

Afectació desigual

Altres empreses del sector, com ara Cacaolat, van assegurar que de moment tenen el subministrament i la producció assegurats, tot i que fa dies que la federació d’indústries làcties Fenil va indicar que la distribució de la llet corria perill si la vaga s’allarga.

Algunes cadenes intentaven donar una imatge de normalitat, sense amagar un cert neguit. Consultades per aquest diari, fonts d’alguns establiments de forta implantació com ara Ametller Origen i Mercadona van assegurar que no havien patit incidències. A Bon Preu van declarar estar “pendents de la situació excepcional” i van afirmar que treballen perquè els afecti “el mínim possible”, per bé que van admetre que “en algun moment” poden escassejar “lactis específics“ a les lleixes dels seus supermercats.

Fonts de Mercabarna van precisar que les traves a la distribució han millorat respecte a la setmana passada, però que encara hi ha dificultats per a l’arribada de peix provinent de la costa mediterrània, on se sumen a la vaga la veda de pesca i el temporal dels últims dies. Un altre àmbit significatiu en el mercat majorista és el de la fruita i la verdura, on els entrebancs s’han produït des del sud de la Península, en productes com ara els maduixots. En el cas de la carn, “entra el producte amb normalitat”.

Altres sectors també es preparen per als inconvenients de la vaga. Seat va comunicar que substituirà l’ERTO en vigor per la falta de semiconductors per un altre que preveurà eventuals aturades a causa de la vaga de transportistes o la guerra d’Ucraïna. El nou ERTO, que pot afectar fins a 11.000 treballadors, s’allargarà del 31 de març fins al 31 de juny.

Del Consell de Ministres d’ahir, l’executiu espanyol en va sortir “preocupat” per l’aturada dels transportistes, però no va concretar cap més mesura més enllà dels 500 milions per a carburants que va oferir la ministra de Transports, Raquel Sánchez. El ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, va alertar que, “si no es basteixen ponts, la situació serà molt complicada”. Quant a les actuacions, la vicepresidenta primera del govern espanyol, Nadia Calviño, va descartar una rebaixa generalitzada d’impostos a productes energètics i carburants, atès que, segons ella, “no resoldria res”.

LA DATA

1.04.2022
Dia en què es concretaran els 500 milions promesos pel govern espanyol, massa tard i massa poc pels camioners.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.