Focus

S'instaura el Nadal frugal

Els comerços anticipen els descomptes per atreure un consumidor menys impulsiu que retarda les compres mentre visita més botigues per comparar productes i preus i recorre a les plataformes de compra col·lectiva per buscar regals

Llagostí, llagosta vermella i llamàntol del Canadà s'han abaratit fins a un 15%
Aquestes festes es gastarà en oci i alimentació la meitat que en les del 2008
En el 8% de les joguines hi ha diferències de preu
de fins a 20 euros.

Ofertes amb descomptes del 10%, el 20% o el 30% a les botigues durant el pont de la Puríssima; la cadena de joguines Toy'R'Us fa descomptes del 30% en els productes de marca pròpia, Carrefour feia la mateixa rebaixa fins al 8 de desembre... El món al revés: les rebaixes ja no es fan quan acaba la temporada de Nadal per elimina estocs sinó que es presenten al principi per animar uns consumidors reticents i amb l'esperança que aquesta campanya les vendes creixeran entre un 2% i un 4%, segons el secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), Miguel Ángel Fraile.

La meitat de la població disposa d'un nivell més alt d'ingressos per l'acusada actitud estalviadora dels últims anys (la taxa d'estalvi familiar va créixer del 4% de la renda disponible el 2007 a més del 20% el 2010), però la por a l'atur és el “gran llast” per al consum, segon un informe de l'Observatori de Consum d'Esade, que confirma que ens trobem amb un consumidor “frugal” davant la crisi però habituat a una “nova normalitat”. Per això, les compres durant aquestes festes són molt més “racionals” i menys “impulsives”. Segons es desprèn de l'estudi, les famílies espanyoles gastaran de mitjana entre 600 i 650 euros, quan venien d'una despesa mitja de 900 i 1.000 euros en 2007. Això suposa una reducció del 40%, especialment en regals, alimentació extra i oci extraordinari.

Per a Gerard Costa, professor de màrqueting d'Esade i un dels autors de l'informe, aquesta austeritat acumulada els últims quatre anys ha provocat un efecte de fatiga en el consumidor -“se sent més còmode amb els seus nous hàbits, però arriba cansat”-, i com a conseqüència es preveu menys malbaratament en les compres nadalenques. Així, predominaran els regals més pràctics (productes de ferreteria o tèxtil), de cosmètica i de vivències.I malgrat que els pares faran el possible perquè els seus fills no notin la crisi, també reduiran el pressupost per a ells: es mantindrà el mateix nombre de joguines, però la despesa no superarà els 50 euros per nen de mitjana. Per contra, desapareixen els regals de basar o “regals porqueria”, es redueix la despesa en oci en restauració i els que passin les festes fora disminueixen el nombre de dies de viatge.

L'Estudi sobre hàbits de consum per Nadal que realitza la Confederació Espanyola de Consumidors i Usuaris (CECU) cada any també mostra un descens en l'estimació de la despesa per a aquestes dates, amb un 45% de ciutadans que afirmen que gastaran menys. Un 28% atribueixen aquesta retallada als seus problemes econòmics, un 22% de les famílies consideren que tot és més car i que això farà que puguin gastar menys i baixa el nombre d'enquestats (22% enfront de 31% el 2010) que atribueix el seu descens en el consum a l'ambient de crisi. En aquest context, la majoria de consumidors (38%) rebaixen el sostre de despesa i desemborsaran menys de 500 euros per família en aquestes dates. Es redueix el nombre de famílies que gastaran de 500 a 1.000 euros, que passa del 36% al 31%, i la majoria passaran ara a gastar-ne fins a 500. Els consumidors es fan més previsors i hi ha menys enquestats que diuen que no saben el que gastaran (passa del 26% el 2010 al 20%). Consultats sobre els punts en els quals la despesa familiar haurà de retallar-se, les dades es mantenen pràcticament igual que el 2010: la majoria indiquen que retallaran en oci (29%) i menjar fora de casa (27%). La consultora Deloitte coincideix en aquest darrer punt i destaca que aquestes festes es gastarà en oci i alimentació la meitat del que es gastava el 2008i que es consolida la tendència dels dos anys anteriors de destinar més de la meitat del pressupost (un 59%) a regals. Però manté que, després de tres anys de descensos, la despesa creixerà fins a una mitjana de 668 euros per família, 13 més que el 2010, un increment que anirà íntegrament a regals.

‘Outlets' i compra col·lectiva.

Mentre Deloitte aporta la dada que en un any s'ha gairebé doblat el percentatge de consumidors que recorre a les botigues de descompte (outlet) per fer la compra de regals, per a Esade es confirma la desaparició de la tradicional campanya de rebaixes, amb una tendència dels comerços a anticipar els descomptes i allargar-los des de molt abans del dia de Reis. El consumidor, per la seva banda, retarda més les compres i visita més botigues sense comprar per comparar preus i productes. Un gran aliat del consumidor a l'hora de buscar i comparar és internet, i aquesta escola de negocis apunta a les plataformes de compra col·lectiva com Lets Bonus i Groupon com el gran èxit de la campanya nadalenca. Quatre de cada deu espanyols recorren als portals en línia de compres col·lectives per buscar regals, segons Emailing Network, que assenyala que les entrades per a espectacles, els tractaments de bellesa, la gastronomia i la contractació d'escapades de cap de setmana centren la majoria de les accions de les compres agrupades per internet.

Comparar paga la pena. La Federació d'Usuaris i Consumidors Independents (FUCI), que calcula que els espanyols gastaran una mitjana de 185 euros en regals (un 10% menys que fa un any), alerta que hi ha diferències de preu en el 70 per cent de les joguines segons on es comprin, que arriben a variar fins a 20 euros, segons dades recopilades durant la primera quinzena de desembre d'una trentena de joguines en vuit centres comercials i botigues especialitzades. Els resultats d'aquest mostreig evidencien que en el 8 per cent de les joguines s'han trobat diferències de preu de fins a 20 euros segons l'elecció de l'establiment; en el 25 per cent dels casos, diferències d'entre 10 i 15 euros; en el 27 per cent, d'entre 5 i 10 euros; i en el 40 per cent de les joguines, de menys de 5 euros. Aquestes oscil·lacions de preu varien en funció de l'edat a la qual van dirigits. Així, en les joguines per a nadons, preescolar i en els videojocs és on hi ha més diferències de preus i més “preus ganxo”, que serveixen per atreure als clients amb un producte determinat, encara que pot ser que la resta d'articles siguin més cars que enaltres establiments.

Decadència.

Entre que n'hi ha menys perquè han tancat i que les que mantenen l'activitat no estan per orgues, els sopars d'empresa estan en decadència. S'en fan un 20% menys que abans de la crisi i els restauradors esperen que l'ocupació sigui més o menys la de l'any passat, però facturant menys: els menús s'han rebaixat i els més demanats són els més barats, d'entre 25 i 35 euros. De la mateixa manera, les vendes de lots i cistelles han caigut gairebé un 50% des de l'any 2009, i el preu mitjà se situa entre els 30 i els 50 euros, quan l'any 2007 oscil·lava entre els 60 i els 70. La Plataforma Pro-Cistelles i Lots -integrada per elaboradors de lots i cistelles , l'Associació Espanyola de Fabricants de Torrons i Massapans i elaboradors de cava- calcula que aquest any es vendran a l'Estat espanyol uns 8,5 milions d'unitats, més o menys com el 2010, però amb una facturació menor perquè “les empreses no reduixen la demanda de cistelles i lots per regalar però sí que fan una contenció de la despesa”. Les empreses del sector han a baixat un 5% els preus, i a més amplien el catàleg amb lots més modestos, amb preus per sota dels 10 euros, que són els més demanats.

Augmenta, en canvi, el negoci de les empreses dedicades als cofres-regal com Smartbox, Wonderbox, La Vida es Bella i Plan B, que en la campanya de Nadal concentren el 40% de les vendes de tot l'any. L'èxit nadalenc d'aquests productes té un doble fonament: primer, menys risc d'equivocar-se per a qui regala, ja que el paquet inclou desenes de propostes d'oci entre les quals s'ha d'escollir, i segon, la possibilitat de comprar-ho a última hora, perquè es venen en botigues que obren en festiu o en horari nocturn, com les cadenes Vips o Opencor.

L'ajustament de preus també continua en els mercats d'aliments. Els Gremis Majoristes de Peix i Marisc, i Fruites i Hortalisses de Mercabarna preveuen incrementar la comercialització de producte entre un 3 i un 5% aquesta campanya de Nadal, gràcies als preus, que, seguint la tònica dels tres anys anteriors seguiran molt ajustats. En peix i marisc frescos es mantenen estables amb tendència a la baixa, amb descensos importants en productes estel·lars, com és el cas del lluç, que arriba a preus similars als de l'any 1998. També baixen, entre un 5 i un 15 per cent, el llagostí, la llagosta vermella i el llamàntol de Canadà, mentre que no varien l'escamarlà, el llamàntol de Gran Bretanya i la cloïssa fina, i pugen entre un 4 i un 5% el bou de mar i les ostres gallegues. Pel que fa al congelats, baixen els preus del rap , les boques i la gamba llagostinera, mentre que la llagosta vermella, l'angula, la gamba salada i el llagostí salat es mantenen sense variacions de preu.

En fruites i hortalisses, han baixat pràcticament tots els productes, un 13% de mitjana en relació amb els preus de fa un any, tant als productes habituals de gran consum com els cítrics, com en els productes típics del Nadal com la pinya, el rambutà, el litxi i el raïm blanc. La baixada del preu també afecta a productes de luxe com la cirera de contraestació procedent de l'Argentina i Xile.

59%
Regals
Es consolida la tendència de destinar més de la meitat del pressupost a regals.

Intercanvi de regals a eBay

El portal eBay fa la campanya “Ningú sense un regal”, activa fins al 7 de gener, amb un lloc virtual d'intercanvi de regals. Si una persona té coses en bon estat i considera que poden ser un bon regal, n'hi ha prou amb fer unes fotos i posar un anunci en la categoria “Ningú sense un regal” d'eBay anuncis.

Una vegada penjat, l'anunciant pot triar, entre tots els que es mostrin interessats, a qui realment pugui necessitar-lo i acordar directament el lloc i dia per a lliurar-lo. Joguines, mobles d'habitació i màquines d'steps són alguns dels regals que hi ofereixen anunciants catalans.

Menús per a l'optimisme

Els Gremis Majoristes de Peix i Marisc, i Fruites i Hortalisses de Mercabarna recomanen els Menús Optimisme (www.lafestaataula.com), que surten a entre 13 i 15 euros per consumidor, elaborats per l'Escola d'Hoteleria i Turisme CETT i avalats per la Fundació Dieta Mediterrània.

Entre els productes escollits per la presència de minerals i vitamines que propicien l'optimisme destaquen hortalisses, la carbassa, la pinya, els fruits secs, els xampinyons, els pèsols, la taronja, les cloïsses, els musclos, els cargols de mar i les ostres.

Descomptes per a pimes

El portal de reserves Restalo.es (www.restalo.es), i sis restaurants de Barcelona -Oleum, Laie Pau Claris, Dhub, Tamara, Blau i Canela- ofereixen a empreses creades per emprenedors i a pimes que no tinguin més de 50 treballadors sopars d'empresa amb descomptes de fins al 70 per cent. Per aprofitar-ho, cal entrar a www.restalo.es/ restaurantes/ideal-cenas-de-empresa-low-cost-para-navidad, introduir el nom i CIF de la companyia i seleccionar el restaurant. L'oferta es perllonga durant tot el mes de desembre.

Indignats versus polítics

Jaume i Guillem Fàbrega han creat un joc sobre el 15-M que han batejat amb el nom d'Indignats versus polítics. Els jugadors han de triar el seu bàndol (polítics o indignats) i guanyar l'opinió pública abans que el seu rival. Per aconseguir-ho, caldrà aconseguir periodistes afins en tots els mitjans de comunicació (televisions, ràdios, blocs, premsa i xarxes socials). El tauler és una representació de la plaça de Catalunya de Barcelona. El joc es pot comprar a la pàgina web www.indignatsversus politics.com per 29,50 euros i el comprador el rep en 24 hores per missatgeria exprés.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.