Focus

El luxe es ven com mai pel turisme

Les comercialitzadores de productes de gamma alta augmenten un 25 per cent la facturació i no pateixen pel 2012

Un 20% del consum mundial de productes de luxe el fan els xinesos

Les vendes en gran consum han crescut aquest any un 2,3 per cent, increment que en realitat és un estancament perquè és conseqüència principalment de la inflació (que ha estat del 3 per cent), com per exemple en el capítol de carburants, on ha pujat un 12 per cent el valor del consumit sense que hagi augmentat la demanda. També ha augmentat lleugerament el consum en productes de bellesa (3,9 per cent) gràcies a les novetats presentades al llarg de l'any; el sector tèxtil ha crescut un 2,2 per cent, gràcies a les agressives campanyes de rebaixes.

En contrast amb aquesta atonia del consum, el sector del luxe de l'Estat espanyol tancarà 2011 amb unes vendes de 4.500 milions d'euros, un 25% més que en 2010, un fort repunt que es deu en gran part a l'augment del turisme, sobretot en ciutats com Madrid, Barcelona i Marbella. Cristina Martín, presidenta executiva de Luxury Spain, l'Associació Espanyola del Luxe, assegura que la campanya de Nadal està sent “molt positiva” perquè els turistes estan comprant moltíssim i perquè és una època en la qual el “luxe ven”. “Espanya és exportadora de luxe. Realment, els grans consumidors del luxe espanyol són els turistes”, explica, i afegeix que el 2012 el sector es mantindrà a l'alça a pesar de la crisi, una evolució a la qual ajuda que, cada vegada més, els usuaris veuen el luxe com una “inversió”, en el sentit que prefereixen comprar un únic producte de qualitat i durador abans que tres que només durin una temporada.

Els productes espanyols de luxe que més surten al mercat estan relacionats amb la gastronomia, la bellesa, l'hostaleria i, a poc a poc, també la moda i els complements. Per dinamitzar el sector, la presidenta de Luxury Spain assegura que cal que el govern ajudi a les empreses espanyoles a donar a conèixer en l'exterior el “luxe made in Spain”. Posa com a exemple que França i Itàlia, on bona part de l'economia es basa en el luxe, els respectius governs han ajudat les empreses a fer “marca pel món”. “Per això, la gent prefereix comprar-se una bossa de mà francesa abans que una fabricada a Mallorca o a Ubrique, on la pell és molt bona”, lamenta Martín, que insisteix que per créixer a Espanya “primer caldrà sortir a fora”.

El luxe és un dels pocs sectors dels viatges que va bé. Segons Francesc Carnerero, president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV), es tancarà l'any amb una facturació similar a la de 2010, i les coses podrien haver anat molt pitjor si no hagués estat per l'increment d'un 8% del segment dels viatges de negoci, que han crescut en proporció a l'augment de les exportacions de les empreses. Els altres dos sectors que s'han salvat de la contracció del consum han estat els creuers, que segueixen acumulant creixements de dos dígits, i els viatges de llarga distància i hotels de luxe, amb clients de gran poder adquisitiu que no restringeixen les despeses.

Segons dades de la consultora especialitzada Bain & Company, el mercat del luxe mourà aquest any en el món la xifra rècord de 191.000 milions d'euros, amb els xinesos al capdavant del consum, amb el 20% del total. Per tipus d'article, la comercialització d'accessoris (que inclou sabates i pell) creixerà aquest any un 13%, degut al fet que aquests són els primers que tria el consumidor quan s'inicia en el món del luxe, mentre que les joies i rellotges pujaran un 18%. El consum de peces de vestir pujarà un 8% i el de perfums i cosmètics d'alta gamma un 3%.

Un altre mercat emergent on el sector del luxe ha posat el punt de mira és el Brasil, on el sector de productes d'alta gamma ha crescut a taxes anuals del 45% entre 2003 i 2011, segons l'associació Círculo Fortuny, creada per marques com Loewe, Lladró i Pagos Marqués de Griñón. L'Aliança Europea d'Indústries Culturals i Creatives (ECCIA), formada per Cercle Fortuny i quatre associacions del luxe de França, Itàlia, el Regne Unit i Alemanya, va participar a principi de mes en una delegació econòmica europea al Brasil dirigida pel vicepresident de la Comissió Europea, Antonio Tajani. El comissari destaca que “les exportacions de béns de luxe han continuat creixent malgrat la crisi financera i el sector és un exemple de l'excel·lència de la cultura europea en la seva màxima expressió". La indústria europea del luxe factura uns 136.000 milions d'euros anuals i hi treballen unes 800.000 persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.