Societat

JONÀS SALA

COFUNDADOR DE LA PLATAFORMA DE MICROMECENATGE VERKAMI

“Catalunya és una potència en micromecenatge”

Els creadors tenen un compromís amb el cercle íntim d'amistats i amb els seguidors. No els poden fallar
L'expressió fer un Verkami ha entrat al diccionari dels creadors culturals i socials. Sou una empresa d'èxit en temps de crisi?
Podem estar contents de com funciona. Ho vàrem idear com una eina per posar a disposició dels creadors i s'ha convertit en una cosa en la qual la gent ha connectat i que es fa servir. En aquest sentit, és un èxit perquè la gent se l'ha fet seva i també ho és perquè podem viure d'allò que ens agrada, que és estar en contacte amb el món de la creació i poder donar un cop de mà.
Què porta un pare i dos fills a crear Verkami?
Tenim formacions ben diferents, però tot i això coincidim en el fet que som grans consumidors de cultura i apassionats per l'art i la creació. Vàrem veure que als Estats Units estava començant el crowdfunding o micromecenatge, una fórmula que permetia el finançament de les obres dels creadors i que el públic pogués participar del fet creatiu. No era només poder comprar un llibre o un disc a un preu just, sense intermediaris, sinó també viure una experiència amb els creadors. Vam pensar que nosaltres sabríem fer-ho, i ens vam posar a tirar endavant una iniciativa que era força inèdita a Europa.
La plataforma és oberta als creadors d'arreu del món?
Estem oberts a tothom. Tenim més implantació al sud d'Europa: Catalunya, Espanya, Itàlia, però també hem tingut projectes d'Eslovènia, de Grècia, de la Gran Bretanya. Ara mateix som la plataforma més gran del sud d'Europa.
El micromecenatge funciona millor en temps de crisi o en temps de bonança?
Si no hi hagués tanta crisi hi hauria menys atur i podria remuntar el consum cultural. Això seria bo per recollir més diners per a projectes.
Un total de 1.226 projectes finançats amb aportacions d'entre 5 i 5.000 euros; 5,4 milions d'euros provinents de 141.000 contribucions. Quin percentatge de projectes fracassa?
Aproximadament un 29 per cent no recullen la quantitat prevista dins el límit de quaranta dies i, per tant, no reben res. Gairebé tres de cada quatre projectes que busquen finançament a Verkami l'acaben aconseguint. Això és força raonable. A escala europea tenim l'èxit més alt de totes les plataformes.
Els catalans apostem pel crowdfunding?
Catalunya és una potència europea en micromecenatge. Som de les zones on s'utilitza més i té més èxit. Les campanyes de Verkami representen un 75 per cent de totes les que s'han fet amb èxit a l'Estat espanyol, i dintre d'aquest percentatge un 35 o 40 per cent són projectes catalans. A més, Catalunya ha estat pionera a adoptar el model de micromecenatge.
Quins projectes us han sorprès més fins ara?
El documental L'endemà, de l'Isona Passola, per l'èxit que ha tingut: 8.101 mecenes que han aportat un total de 348.830 euros, i el previst eren 150.000. Va ser un rècord de micromecenatge a escala europea. Ara hi ha un projecte que és molt curiós: es tracta d'una intervenció artística entre l'autovia 2 i l'M-90 de Madrid. Allà hi ha un espai buit i el volen colonitzar per crear un estat sobirà, lliure –diuen ells– de les pressions dels mercats.
Com s'explica l'èxit del documental d'Isona Passola?
Segons les enquestes, un 55% dels catalans volen la independència i el documental parlarà de la construcció de la Catalunya independent. Per tant, més de la meitat dels catalans eren mecenes potencials d'aquest projecte. A més, amb la Isona vàrem fer un treball previ important per preparar la campanya; ella és una persona reconeguda, que genera confiança, molt comunicativa i que té bones relacions. Des del primer dia va tenir el suport de molts mitjans de comunicació.
A Verkami hi ha 22 categories de projectes. Quins tenen més èxit?
Ara mateix la música i els audiovisuals. Als músics els és molt natural posar en marxa projectes de micromecenatge. Van ser dels primers creadors a tenir molta presència a les xarxes socials i un contacte directe amb els seus fans.
Què passa si s'arriba a la quantitat prevista, es cobra però no es tira endavant el projecte?
És difícil que passi, de fet no ens hi hem trobat mai. Els creadors tenen un compromís amb el seu cercle d'amistats més íntim i amb els seus seguidors. No els poden fallar. A més, quan presenten la proposta, signen un contracte i els mecenes podrien emprendre accions legals si no es retornessin els diners.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.